сряда, 21 януари 2009 г.

ТИМБРАДО.Трябва ли нашите птици да бъдат обучавани - Част I

Автор : Луис Санчес
Превод : ivberov
Трябва ли певческите канари да бъдат обучавани /с птици-учители или подходящи технически средства/ или трябва да бъдат оставени сами да развият своята собствена песен ? Това е един стар и спорен въпрос в канаровъдството,отговорът на който изисква преди това да се отговори на два други въпроса,а именно: 1.Каква всъщност е ролята на песента,как се създава и как се развива тя? 2.Какво всъщност представлява песента -придобито или генетично заложено умение ? Или и двете заедно ? Да се отговори на тези въпроси еднозначно не е никак лесно,както всъщност не е лесно да се получат категорични отговори и на други въпроси,свързани с нашите любими певци.Ние не знаем със сигурност как точно въздействат многобройните генетичните фактори и условията на околната среда,които оформят песента на канарчетата.Това,което можем да направим е да анализираме дългия опит в развъждането,отглеждането и целенасочената селекция на канарчета,като едновременно с това направим връзка с още няколко различни научни области.Ние знаем,че при породата Малиноа Waterslager песента/фиша/ е всъщност заучено умение,като птиците наследяват способността да възпроизвеждат по различен начин определената и характерна за породата "водна" песен.Всяка една птица,която не е малиноа няма да бъде способна да изпее тези турове.Докато всеки един мъжки канар от тази порода ще бъде способен да изпълни голяма част от репертоара при положение обаче,че е обучаван да направи това.При харцролера е по-различно - там вече имаме певческа порода с голям брой унаследени генетично строфи.Независимо от това обаче,много развъждачи на канари харцролер продължават да обучават птиците допълнително,за да подобрат максимално качеството на песента според утвърдените стандарти. Но какво можем да кажем за Тимбрадото?Има факт,който поддържа силно наследствения характер на песента на тимбрадото и това е факта,че дивите канарчета и канарите от нашата порода споделят почти един и същ репертоар.Естествено "дивият" вариант е значително по-примитивна версия на песента на тимбрадото.Там присъстват почти всички характерни строфи,водни пасажи и ролади,но те са съчетани с груби и хаотични преходи и недостатъци.Това,което е много важно е,че ние можем да открием у дивите събратя произхода на характерните за породата и впоследствие доразвити части на песента - променливите floreados,продължителните и постоянни classics,както и специфичните водни ролади.Тези елементи от песента на дивите канарчета са различават в зависимост от ареала,който птиците обитават - континентална част или острови.Така например генетично свързани диви канарчета, от една район в природата изпълняват много сходни мелодии,както и при тимбрадото - определена линия,изпълнява своя специфична версия на характерната за породата песен.Такъв териториален почерк се среща и в песните на други европейски пойни птици като щиглеци,конопки,органели,но не с чак толкова силно изразен характер,както при дивите канарчета.Това вероятно може да бъде обяснено с факта,че канарчетата за разлика от споменатите птици не са прелетни и са с постоянно местообитаване.Така че,ако по-голямата част от туровете в песента на Тимбрадо могат да бъдат открити в песента,която изпълняват дивите канарчета, както и наличието на други характерни особености,свързани с произхода на песента при двата вида,то това доказва по неоспорим начин генетичния характер на песента на породата,който е силно свързан със съществуващата дива форма.Но това не може да бъде пълно доказателство.Птиците в природата също развиват песента си,в резултат на обучение,тъй че сходството в песента на Тимбрадото и тази у дивите канарчета би могло да е резултат от многогодишна певческа дресура.Някои специалисти твърдят,че генетичната матрица в песента на канарчетета е твърде ограничена,като се цитират експерименти,при които младите канарчета се били поставяни в напълно изолирана обстановка,без възможност да чуват каквито и да било звуци.Когато тези птици достигнали своята зрялост,песента им била изключително бедна и несвързана.Тези опити,обаче забравят факта,че песента при птиците е средство за осъществяване на социален контакт,за привличане на женските индивиди,както и за маркиране и обозначаване на територии.Птица,която е била лишена от възможността да общува със себеподобни ще изгради дефектна песен,защото уменията и за общуване са били повредени. И така,ако канарите Малиноа са порода с песен изградена на базата на дългогодишно певческо обучение и селекция,Харцролера е порода канари,чиято песен има изключително силен генетичен фонд и минимален процент обучение,то какво всъщност е харктерно за породата Тимбрадо ? Както обикновено светът на Тимбрадо е доста объркан и неясен.Следва продължение....

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.